The Emerging Reality of Instagram

Laden Evenementen

Presentatie door Ali Eslami en Mamali Shafahi

nerd_funk, een modulair, pluridisciplinair project gericht op een meeslepende VR-ervaring met grote hedendaagse thema’s, is een samenwerking tussen VR-kunstenaar Ali Eslami en videokunstenaar Mamali Shafahi. Ze zijn beiden onderdeel van de eerste post-internet / sociale media generatie en delen een fascinatie voor de manier waarop nieuwe digitale tools, en sociale media als een kortstondig fenomeen, de digitale cultuur en visuele uitingen van vandaag beïnvloeden. Sinds 2018 behandelen ze Instagram als een archief en begonnen ze de Instagram-verhalen vast te leggen van meer dan 600 mensen wiens berichten kunnen worden omschreven als avant-garde, waarbij ze een onderscheidende nieuwe esthetiek weerspiegelen. Dit archief van bewegende beelden, dat blijft groeien, vormt de basis voor nerd_funk als geheel en voedt zich met een VR-installatie en -ervaring, lecture performances, gedrukte publicaties, enzovoort. Tijdens deze paneldiscussie leggen de artiesten uit hoe Instagram hun inspiratiebron werd en het proces van creatie van nerd_funk schetsen.


Ali Eslami

Ali Eslami is een virtual reality kunstenaar en developer uit Iran die sinds 2014 actief is en experimenteert met VR. Ali’s werk baant nieuwe wegen naar dit opkomende medium door interactieve ervaringen te ontwikkelen en zijn praktijkgestuurde onderzoek te stimuleren. De ervaringen manifesteren zich als realiteiten die fictieve en niet-fictieve verhalen vertroebelen, die ernaar streven mogelijke toekomsten te verwoorden. Ali complimenteert zijn proces met speculatief ontwerp en worldbuilding, en stelt altijd de beperkingen van fysieke ruimte, tijd en lichamen ter discussie. Naast contentproductie geeft Ali VR-lezingen en workshops. In 2016 won zijn VR-project de IDFA DocLab Award voor ‘Best Immersive non-fiction’.


Mamali Shafahi

Mamali Shafahi is een filmmaker en video-installatiekunstenaar uit Iran met een diepe fascinatie voor de impact van technologie op kunst en leven. Zijn vroege werk in Frankrijk, waaronder de performance-serie ‘Everybody needs a show’, werd gevolgd door tentoonstellingen in Parijs, Teheran, Amsterdam en Dubai. Terugkerend naar Teheran, maakte hij als artistiek directeur van de Pejman Foundation de speelfilm ‘Nature Morte’ (2014-2017). Zijn onderzoek naar relaties tussen verleden, heden, toekomst en nieuwe technologieën leidde in 2017 tot ‘V [i] Rology’ in de Mohsen Gallery, Teheran. In 2019 maakte hij een grote installatie van zijn serie ‘Daddy Sperm’ voor ‘Prince / esses des Villes ‘in het Palais de Tokyo in Parijs.