Waarom games? Over cross-overs tussen XR-games en kunst

Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Waarom games? Over cross-overs tussen XR-games en kunst

Hoewel de kunstwereld enkele voorbeeldige kunstenaars heeft die de leiding hebben als het gaat om de cross-over tussen kunst en XR games – Harun Farocki, Hito Steyerl, Ian Cheng – is er nog steeds een enorme kloof tussen de disciplines vanuit een institutioneel perspectief.


(IM)POSSIBLE BODIES toont enkele interessante VR- en XR-kunstwerken op het kruispunt van kunst en gaming, zoals Polymorf’s Symbiosis en Simon Senn’s Be Arielle F. Andere kunstenaars, waaronder Pinar&Viola en Ali Eslami & Mamali Shafahi (winnaars van het Gouden Kalf Nederlands Film Festival Interactive) ondervragen wat opkomende technologieën (kunnen) doen in het vormgeven van ons leven.

Wat kan er in de nabije toekomst verwacht worden? Zullen nieuwe samenwerkingen de disciplines nog meer vermengen? En zo ja, wat is het effect op bestaande instellingen zoals musea en tentoonstellingszalen versus bibliotheken en VR arcadehallen? Hebben we nieuwe vormen van ondersteuning nodig in zowel het fysieke als het virtuele domein?

Sprekers

Zuraida Buter
Yassin Karmoudi
Malcolm Kratz
Rami Ismail



Zuraida Buter

Zuraida is een internationaal bekroonde playful culture curator. Ze cureert, initieert and documenteert (inter)nationale events rondom speelse cultuur en games. Ze heeft onder andere gewerkt aan Screenshake (BE), Incubate Arcade (NL) en recentelijk A MAZE. / Berlin – Total Digital (DE). Ze is mede-oprichter van Playful Arts Festival (NL), een festival dat de cross-overs tussen beeldende kunst, interactieve performance kunst en playful design belicht waarbij sociale interactie centraal staat. In oktober 2020 ontving ze de IndieCade Game Changer award, een award dat een individu viert die het gamelandschap op aanzienlijke wijze heeft beïnvloed.


Yassin Karmoudi

Yassin Karmoudi ontwikkelde al op jonge leeftijd een onvoorwaardelijke liefde voor verhalen. De kunst van het vertellen van verhalen inspireerde hem om verteller te worden. Hij begon zijn carrière op de Academy Award-genomineerde filmproductiehuis Savage Film en werkte als verhalenverteller bij een van Nederlands beste communicatiebureaus Bex*Communicatie. In 2018 trad Yassin in dienst bij Submarine Channel in de functie van Impact Manager.


Malcolm Kratz

Educatief curator, vlogger en techfanaat. Werkt voor A Tale of a Tub en Niet Normaal INT. Zijn mening is dat mochten we een maatschappij willen bouwen die opgewassen is tegen de toekomst, dat het van belang is dat we onszelf als individu in perspectief kunnen plaatsen, een plaats kunnen geven, tegenover de rest van de wereld (mens, dier en natuur). Met het oog op de vakoverstijgende aspecten kritisch denken, samenwerking en mediawijsheid uit de 21e-eeuwse vaardigheden en gedeelde waarden, omgaan met controversiële opvattingen en aandacht voor mensenrechten uit burgerschap is het belangrijk dat jongeren in contact komen met intersectionele perspectieven om zo het normdenken te kunnen doorbreken. Deze normen zijn vaak onbewust en onzichtbaar, en worden zo de ‘macht der vanzelfsprekendheid’. Kunst en cultuur speelt een belangrijke rol in dit process.


Rami Ismail

Rami Ismail is een Nederlands-Egyptische onafhankelijke game & tool ontwikkelaar met meer dan 20 titels op PC, console, web en mobiel. Als mede-oprichter van de invloedrijke, inmiddels gepensioneerde indie gamestudio Vlambeer, werkte Rami aan bekroonde en genrebepalende games zoals Ridiculous Fishing en Nuclear Throne. Zijn ontwikkeling van tools zoals de industrie-standaard dopresskit.com, zijn productieve en populaire publieke spreekvaardigheid en hoog aangeschreven consultancy en inzichten hebben bijgedragen aan de mogelijkheden van de industrie voor gamecommunity’s en onafhankelijke game-ontwikkelaars wereldwijd. Rami blijft pleiten voor het creëren van een eerlijker en meer gelijke industrie voor ontwikkelaars waar dan ook door zijn werk op gamedev.world. Zijn veelzijdigheid en werk resulteerde in een breed scala aan erkenning, waaronder de Game Developers Choice Ambassador Award, de IndieCade Gamechanger Award en een Forbes 30 Under 30 nominatie.